Sommarkänslor, dags för Update!

Massor har hänt.. vi har liksom fullt schema hela dagarna, det är liksom inte bara semester och dricka pilsner i solen ständigt, det händer ju att vi dricker pilsner i regnet också. Så förutom pilsnerdrickandet som nästan slukar hela vår budget, måste vi fylla dagarna med massor av aktiviteter som krävs för att fortsätta att rulla runt på sjön mot nya äventyr, undvika att träffa land, vilket är det farligaste man kan råka ut för ute på sjön, just ”Land” kan gör stora hål i båten, så det krävs ju att man håller koll på navigeringen, och helst då utan att blanda in ölen. Annars när man är på land så hittar vi olika lokala barer att hänga vid och runt.

Så vi tog oss från Limhamn i Malmö vidare ner mot Kiel, den trippen gjorde vi på nära 30 timmar vilket är ganska fort för oss, kanske ett speedrecord än så länge, som max gjorde vi 14,2 knop över grund på en surfvåg såklart, men ändå, vi svischade fram i kanske nio tio knop i snitt, bäst genom vattnet var 12,7 Landade i kiel på kvällen utan fungerande motor, (lugn lugn… inga problem, vi hade kört motorn tills soppatorsk och behövde lufta dieseln innan vi kunde starta den, vilket man gärna inte gör i 17m/s eller tja när det rullar kraftigt i båten…) dundrade in i kiel och la oss på ankaret, luftade Farrymanmotorn och puttrade bort till en brygga där..

Dagen efter blev det lite fix och trix med ena skotskenan på styrbordsidan då den hade fulkommligt slitits av i en ofrivillig Gipp och var nu utblottade skruvar som kunde om det hade fått vara kvar kunnat ge en tråkig läcka ner på vår bokhylla, så jag sitter där på däck och fiberglasar över skenan/skruvarna och lägger skyddande lack ovanppå, kommer det en nyfiken tysk och snackar lite, vi presenterade oss aldrig, utan vi snackade lite om segling och båtar och det ena ledde till det andra och han erbjöd sig att skjutsa mig till bensinstationen för att tanka våra jerrycans, sagt och gjort vi brände iväg i hans jeep och tankad upp för kielcanalen.. perfect och välkommet med god mänsklighet.

Sen blev det naturligtvis kanalen, det var ju tråkig och händelslös fram till att vi stannade på mitten för att kolla runt lite, hela jävla natten var det massa sjömän från ryssland och tyskland och polen med ett jätte sjörövarskepp som bara krökade och krökade och vrålade ut sina sjömansvisor på äkta pillage and plunder maneér. det var roligt… dem gjorde transfer i kanalen dem också.

Sen kom vi ut i Floden Elbe, en äka Misosoppa till flod, hät rinner alla synder från Hamburg ut i engelska kanalen och det med en jädra fart, vi loggade 5 knop medströms förbisvischande röda och gröna bojjar, fartyg i olika storlekar och snurrade in i Cuxhaven, där stannade vi utan pröjsa hamnavgift och handlade färskt bröd, ett riktigt skitställe man inte vill spendera många dagar på utan att invänta dem vindar och strömmar man vill ha för att segla vidare!

Så vi dundrade ut från Elbe floden med medströmmen och passerade en stackare som hade druckit öl och navigerat rakt upp i leran.. läskigt

Han måste ha fastnat i högvattnet och sen satt han väll där… Otur

Sen så hade vi massor av motortimmar till vår nästa destination som var Amsterdam, men vi hade lite självstyrningsproblem och tog oss in mot Flievland, en ö som till hör nederländerna, där vi stannade till för dagen, vi har både varit där förra året när vi transporterade johans båt till Holland, så vi kände till stället, en jätte fin hamn med massor av båtar, tidvatten och strömmar kämpade vi oss i mot och ville inte fastna som vår polare här ovanför.

Flievland var soligt och härligt men vi sov ganska mycket då vi seglat dygnetrunt och vänt lite på dygnet, vi plöjde ganska många entourageavsnitt på datorn, det var najs, Malee fick äntligen äta sina älskade Kaastengelns, små ostfyllda bitar från himmelen, hon har frågat och gråtit och önskat och tjatat hysteriskt efter dem sen ett år tillbaka… ett måste att äta Kaastengelns om man besöker holland.

Efter detta seglade vi ner till slussen ner till ingången till den uppdämda dammen som är Isel Meer, innan vi slussade in kom Duanes, eller customs, tullkillarna och bordade oss för att kolla om vi var läskiga vikingar från norden som skulle plundra och leva rövare på kontinenten, kanske till och med ta fångar för att piska dem nere i Tua Tuas kölsvin, vi sa att så inte var fallet och dem trodde oss och vi fick åka vidare… he he lurade =)

Efter Isel meer seglade vi till en kompis Petter som bor i Weesp, en bit utanför Amsterdam där vi fick ligga på ett pålverk bredvid hans stora 60fots stålketch, han skulle den här veckan göra massa förberedelser för att ta sin jungfrutur med IRON MAIDEN ut på Dammen och sagt och gjort nu i helgen (söndags) tog vi både båtarna ut för att testa lite segel och också ankrade vi Petters båt och förtöjde TUA TUA

Det finns fler bilder på Facebook på Iron Maiden. Nu stannar vi en vecka till här i amsterdam och ska väll dra mot France nästa vecka på måndag…Skeppohoy!