WHEN IN PORTO

Hej Alla Släkt och Vänner!!

Nu har vi varit i Porto sedan onsdagen den 21:a september. Vi lade till i Leixoes och väntade in
Pal och Hilde som kom från Amsterdam dagen därpå. De kom sent på torsdagskvällen helt på partyhumör, så vi kunde inte annat än ha party såklart!
På fredagen seglade vi lite spinnaker i brisarna ner till Rio Douro och in i själva Porto city. Hilde blev sjösjuk.
Hilde och Pal tog in på guesthouse och jag och Pontus lade till vid Veto, en norsk båt med fyra killar på.
Det var alltså bara två segelbåtar där. Vi och norskarna. Sen stannade vi i Porto hela helgen tills Hilde åkte hem på måndagen,
då vi motrade tillbaka till Leixoes. Det var förövrigt förjävligt att ligga i Porto city. Man ligger precis vid en kaj där
alla turistrestauranger ligger, och alla turistbåtar avgår från. Och det är hög och låg-vatten, och alla motorbåtar åker förbi i blixtfart,
så för det första känner man sig som en apa i bur, eftersom ALLA turister stannar och tar kort och glor hänsynslöst på en där man sitter
och guppar i sittbrunnen. Och eftersom vi var ute hela nätterna när det är lung i rion, så var vi tvungna att sova på
dagen, det gick ju verkligen inte haha alla båtar åker förbi med speakers och helikoptrar flyger runt, som en krigszon ungefär.
Barn som kastar sten och spottar på båtarna och sånt. Men det var det värt ändå.

När Hilde åkt hem var Pal kvar, så då hittade vi lite aktiviteter att sysselsätta oss med. Surfcamp med norrmännen och
Felipe lite mer söder om Porto där vågorna är som stora monster som vill sluka en. Helt hemskt. Pontus var såklart skicklig
och norrmännen klarade sig fint. Jag och Pal däremot bara höll på att dö hela tiden.

Vi har ätit grillade sardiner, makrillar och calamares på en restaurang i Mantosinhos, (ligger presis bredvid Leixoes),
där finns en gata med sådana typer av restauranger på hela gatan. Dom grillar det man vill ha på stora kolgrillar.
Mycket billigt och färskt. Lite oljigt kanske.

I torsdags hyrde vi en bil och körde inåt i landet till vindistrikten, Quintas kallas alla gårdar. Typ: Quintas
de rosso eller nåt sånt. Det kryllar av vingårdar där bland dalar och krokiga vägar, bra vägar för övrigt.
Så himla fina landskap! Dom här Quintasarna håller naturligtvis mest på med PORTvin, vi är ju ändå i Porto.
Portvin är mycket starkt och ganska sött. Vi har ju provsmakat massor i torsdags så vi vet förstås nu hur ett bra portvin
ska smaka och vad för druvor som används och lagring och sånt. Malee tycker inte om portvin, använder det mest i maten.

Men det hindrade inte Pontus från att köpa 5Liter hemmatrampat Port av Don Miguel och hans Fru, (fruar?).. Vi var ute och
snurrade ganska sent nämligen, och alla vingårdar var stängda, så vi stannade vid ett hus vid vägen uppe i en dal och frågade
några damer om dom visste någon som var öppen. Nej alla var stängda, men dom hade en liten källare där dom brände eget till
vänner och familj. Dom gamla damerna var stolta druvtrampare i ett litet betongkar. Så vi fick provsmaka lite.. Mycket.
Och det var jättegott! Enligt Pal och Pontus.. Så om nån har vägarna förbi Porto så bjuder vi på välkomstdrink:)

Ja vad har hänt mer.. Jag träffade en tjej som är journalist och hon håller på och göra ett slags videoreportage om oss
till en Portugisisk websida. Kan lägga en länk när det kommer upp.

Pal åkte hem i fredags och i helgen har det varit fantastiskt väder, så vi har legat på Playan och snickat med svenskar och
norrmän. Det ligger nämligen Fyra svenska båtar i vår hamn, alla i besättningarna är under trettio plus en norsk med fyra gutter på.
Det blir ju lite livat ibland. I lördags kom ReLax med Ola och Caroline som vi träffade förut, och lade till bredvid oss.
Mkt trevligt! Men igår la vi oss utanför marinan på ankare för att spara lite cash. Men vi har vår jolleparkering på ReLax
så det är ok!

Idag ska Pontus till Povoa de Varzim och kolla in nåt jobb. Jag sitter på ett Cafe jag vet inte var i Matosinhos nånstans,
Felipe skjutsade hit mig och jag hoppas han kommer och hämtar mig snart för jag hittar inte härifrån… Det är mycket varmt
ute så man blir helt sjöblöt om man går. Ikväll kanske jag och Caroline åker till IKEA som ligger precis utanför Leixoes
och handlar lite kräftor och några tallrikar. Eller nåt. Sådärja!

LÄgger in ett bildspel eller galleri här då jäkla wordpress är precis helt värdelöst och för segt att lägga in fina stora bilder i texten.

NÄHÄ det GICK JU INTE FAAAAn aja försöker ladda upp lite på FLICKR ist.

Måste också berätta att det är fantastiskt här i Portugal. Alla kan ju engelska till skillnad från i spanien och frankrike.
Så vi trivs.

4 tankar om “WHEN IN PORTO

1. Hej på er,

Läst er intervju på P3 tidningen (portugisk tidning). Fan va kul ni verkar ha! Dessutom har ni en riktig inspirerande blogg! Som portugis blir jag sjukt stolt att ni trivdes i mitt hemland!