Segling från Portugal till Marocko

Vi sade hej då till Ola och Caroline på ReLax i Cascais, där vi legat på ankare i några dagar och blivit bjudna på utsökt mat av våra nyfunna vänner bl.a.

Vi hittade även en sushirestaurang men det var för dyrt så vi blev utan.

Sedan gjorde vi några dygnsetapper hoppandes nerför kusten mot Cabo Vicente (Portugals sydvästliga spets) rundade den i nära 9 knop, full fart runt, med en last av tre tonfiskar som vi hade på däck, en hade vi redan ätit upp, halva i alla fall.

Delfiner kommer alltid, ibland hoppar dom upp flera meter för att stajla för oss.

Hela familjer kommer ibland med små bebisdelfiner.

Men som sagt vi kom runt kapet i full fart och vågorna läade ordentligt runt kapet men vi var trötta och frånlandsvinden blåste upp så vi svängde in mot en liten fiskehamn. Baleira tror jag det hette. Ankrade upp med 20 meter på sten. På bilden ovan ser ni hela viken och Tua-Tua som är ensam segelbåt. Senare förstod vi varför inga andra båtar låg där. Det rullade nå djävulskt hela tiden nästan.

Men vi andades ut här iaf kan man säga. Vi började dagen med att rulla kokkosbollar och fortsatte med att kavla pirogdeg för att göra tonfiskpiroger. Två stycken typer, en med kikärtor och en med oliver.

Piroger som är stört goda. När man fiskat mycket tonfisk blir man lätt trött på den ”järniga” smaken. Men vi har trixat och nu kan vi få tonfisk att smaka vadsomhelst. T.ex Taco och köttfärspirog.

Sen lämnade vi det blåshålet och beundrade Algarvekusten. Först tyckte vi båda att det var ganska fult och grådassigt, vattnet är varmare men ändå ganska fult. Det blev en dag av kryssning i Levanten (en typisk västlig vind, som heter Levanten, blåser alltid från öst mot väst genom gibraltar sund, kan bli ganska stark) turligt nog blåste det inte så hårt så vi kunde ge oss på en kryss. Under tiden lekte vi Quasimodo

Tillslut tog vi oss in i Portimão, En flodmynning som är lätt att segla in i och ordenligt med ankarutrymme, där åt vi upp resten av pirogerna och kollade på film, ”Bridesmaids” tror jag att det var. På morgonen blev vi nästan överkörda av ett cruisingship, en sån där vit finlandsfärja, går dock inte till finland konstigt nog. Den skulle in i floden också för att dem spanska turisterna ska ut på stan och hjälpa den Portugisiska ekonomin på traven.

Dagen därpå tog vi reda på ett billigt guesthouse som mina föräldrar kunde bo på under den helgen som dom kom ner till oss. Vi hyrde en bil och hämtade Mamman och Pappan vid spanska gränsen, på en ö som heter Isla Canela. Dom har varit runt i spanien. Eller rättare sagt så letar dem runt efter båtar, jag tror de gillar att kolla båtar mer än att de ska köpa någon nu på momangen. Dom är ganska bra på det sättet att ta god tid på sig för att se vad som finns på marknaden. Men men, dom gillar det. Så vi träffades, brände tillbaka till Portmão, Malee körde hela tiden, hon kör som en guuuud!

Portimao stora marina bakom oss

Middag på båten

Vinprovning

Grill på bryggan..

Malee träffade på sin allra bästa kompis i Portimao och vägrade gå därifrån.

I Portimão hann vi bada, trekka, vingårda, grilla, hänga, skratta, bärsa, chilla, stressa, köra, garva, blåsa, smutta, flänga, fota, smaka, sova, vakna, rapa, kissa, hasa, flagna, kurra, snacka, blänga, vina, morotskaka, efterätta, sitta, pröjsa, duscha…

Sen drog päronen hem igen till sverige och resan dit gick fin fint har jag hört.

Vi väntade ut en depression som rullade in över Faro med vindstyrkor på 25m/s, (stormiga vindar) vi låg säkert förtöjda uppe i floden, men det är ändå inte så kul när det blåser sådär. Så efter att ovädret blåst undan stack vi med dem nordliga vindarna mot Rabat där våra norska polare vi träffade i Rio Douro http://kapteinrodskjeggogco.blogg.no/ dom ska ligga där i Rabat.

Vi sticker på fredagen typ den 28 oktober på morgonen och försöker planera att vi landar nån gån mitt på dagen i Rabat, planerar att det tar två dagar att segla över. Till en början tar vi ut 155grade på kompassen och har medvind snett litegrann, perfekt med spinnaker och stor, vi gör 6 knop snitt och det går skitbra. Pang! Fisk! Snurrar in linan och en liten gullig Dorado sitter där helt grundlurad! Ha dumskalle det var ju en Plastbläckfisk med sylvass krok på… idiot.. Så till lunch blev det Farmors Laxsoppa fast på dorado (malee har farmor Ullas recept nerskrivet)

Sen så tjuter AIS-alarmet och vi har collision-piont-alarm med en annan segelbåt, syRUNAWAY, en båt vi träffat tidigare i portugal, dom seglar strax akter om oss och vi vinkar, tar lite actionbilder och så. Sen fortsätter vi stadigt ute på havet mot Marocco.

När solen går ner passerar vi dem stora fartygsleden som går in och ut ur Gibraltar, stora fartyg destination Kina-USA. Vi äter spagetti med IKEA´s köttbullar vi köpte i porto också. LYXIGT yeah! Nattpassen gör vi lite som vi vill med en person i sittbrunnen, Alarm på, tittar runt var tjugonde minut runtom på horizonten, ibland 45 minuter, men alltid lite halvvaken. Det går bra så länge man inte har Land nånstans. Återigen är det absolut farligaste som finns på havet är det där som kallas Land eller kontinent.

Morgonen gryr och vi kollar på entourage avsnitt säsong 2, läser bok, chillar. Nytt segelställ idag spirad genua och ett rev i storen, det går skitbra, helt av sig självt med vindrodret och ibland autopilot. Autopiloten gick sönder faktiskt, ett litet kugge av plast sprack, så det blev lite Autopilot fixing därute 100Nm från marocco, superlim is the shit! Under tiden styrde vindrodret lite kringligt.

På kvällen tar Malee på sig rollen som Luigi-Pizzabagaren!, gör smarriga pizzor till alla ombord. Lunchen var resten av doradon från gårdagen.

När vi närmar oss Rabat på morgonen klockan fem nångång är det fiskebåtar överallt och vi sicksackar oss emellan allihopa för motor. Vinden la sig under natten och vi motrar sista biten in till hamn, så är det ofta när man seglar i högtryck, vinden lägger sig hellre än blåser upp, och ärligt är det skönare än att behöva reva och jobba med segel hela tiden (typ en två gg om dagen) inte nog med att vi glider i slappt tempo, vi slappseglar också, och det är ganska mañana över allt, vilket sticker en del i ögonen men det skiter vi i, det är najs! Så vi närmar oss Rabat, Marocco och ju grundare det blir desto högre blir dyningarna och väl framme när vi ser pirarna in mot Rabat går det Surfvågor i hela inloppet, ingen ide att testa surfa in då välter man bara och dör. Så vi vände och motrade 30 distans till Mohammedia istället, lugnt att åka in väl skyddad fiskehamn men en två gästplatser. Coolt ställe och Casablanca ligger nära, där finns ingen hamn att ligga i för hela Port´en i Casablanca renoveras helt och blir nog inte klart förens 2016 eller nåt, så Mohammedia är perfekt.

I Casablanca ligger världens andra största moské, Mosque Hassan II. (Efter den i mecca dårå)

Som sagt så regnar det i Casablanca/mohammedia nu så vi tuffade till Marrakesh istället, känns lite som att när vi ändå är i marocko, why not Marrakesh?

Inshallah…

5 thoughts on “Segling från Portugal till Marocko

1. hej vanner!
    Sitter pa ett lokalt internet hak i santa cruz, teneriffa och tanker pa er! skont att allt gick bra till marocoo. fina fiskar ni fatt. tack for tips pa annan mat, vi er trotta pa ris och soya som tillbehor nu. har ett jobb erbjudande till pontus om ni har vagarna forbi gran canaria runt jul?! (vattenpumpen du vet, volvon) kanske fira jul i lag pa gran canaria!?
    Segla sakert!
    Kramar

• Tjena på er! Snart flyger ni till Sverige brrr.. Vi kommer vara i Las Palmas och runt på gran canaria from 15 dec och minst en månad framåt. Får besök bl.a. Om ni kommer dit över jul skulle det vara perfekt:) ha det härligt i Sverige hörrni och hälsa hem. Kramar

2. Ja varför inte Marrakesh? Kul att det gick bra på överfarten, man undrar ju hur det är i Marocko nu för tiden? Det var ju ca 15 år sdan vi seglade via Cassablanca till Canaries.
    Jag tror att tiden har stått ganska still?
    Vi satsar på att hyra ett hus eller en lägenhet 2 veckor över jul. Datum kommer om ett tag.några dar, men vi satsar på Poerto Rico lite mera barn vänligt, för små boysen.
    Sol shanserna är bättre där, fast nu kollar vi om vi skall ta en vecka i las palmas och den andra i Poerto Rico. Vi kommer tillbaka med hur det blir