DEN TREDJE MAJ

Hej! De senaste två veckorna har vi spenderat på St.Lucia, när vi kom hit ankrade vi i Rodney Bay, och på kvällens ”fish party” sprang vi på www.earthlingsailor.blogspot.com, som vi träffade lite hastigt på Dominica. George och has crew Nico, skulle cruisa söderut till Marigot Bay, och då hängde vi på och lämnade Tua-Tua över natten på ankare.. Sedan tog vi bussen tillbaka dagen därpå. Vi bestämde att vi skulle ta en sista segling med Tua-Tua innan vi tar upp henne på land, så vi seglade ner till Anse La Ray, 10nm, söder om Rodney Bay. Där låg www.earthlingsailor.blogspot.com och www.zerotocruising.com ankrade, vi hade hela bayen och byn(?!) för oss själva. Anse La Ray är en väldigt liten by, många crackheads som är jobbiga, men annars helt ok. Finns några vattenfall i närheten också. På fredagen var det ”fish party” i byn, (anledningen varför vi åkte dit), det var inte så mycket folk, mest turister från resorterna i närheten, tydligen har dom höjt priserna för mycket, så inga locals går dit längre. Vi hade SKITKUL ändå, mina nagellack kom till användning, då alla ville ha PartyToes™, som jag och Pontus roade oss med att måla på varandra den mycket tråkiga seglatsen från rodney bay-anse la ray. Efterfest på Earthling och vi var uppe sent. För sent. I Tisdags seglade vi tillbaka till Rodney Bay.

Helt plötsligt blev det MAJ och vi har legat i marinan sedan den 1:a för att ha två dagar på oss att packa ihop och fixa med Tua-Tua. Idag är nämligen den 3:e och nu är hon, simsalabim, på land. Jahapp det var det. Vi har köpt en sån solcellsventilator, så det luftas lite inne och lite ventiler och så. En press och massa plastpåsar och tejp att packa grejer i så allt inte möglar. Hittade en kackerlacka i skafferiet när jag städade, eeeuw. Tror vi har sett samma för nån månad sen, så det är nog en hane som inte förökar sig, eftersom det inte har kommit fler. PUH! Men sen hittade Pontus en till i sittbrunnen. Ja nu gör det ju inget för min del, vi kommer ju inte bo där på ett tag, och hon är ju, eller ska bli, typ tom och rengjord överallt innan vi lämnar henne.

Nu bor vi på SKIMPY BIKINI i Rodney Bay marina, en katamaran som tillhör Simon, en Australienare som vi aldrig har träffat. Vi träffade hans crew, Nico, (det finns två), från Italien, för några veckor sedan, han var ensam här på Skimpy, men åkte tillbaka till Italien förra veckan, så Skimpy skulle stå tom tills Simon kommer tillbaka om några veckor, och då frågade vi om inte vi kunde bo här i utbyte mot att vi lagar lite saker på Skimpy. Och det gick bra! Så nu slipper vi punga ut multum för nått skitigt guesthouse. Plus att Tua-Tua ligger på land alldeles bredvid marinan, så det är bara gå dit och fixa och jobba när vi känner för det. Kan ju inte bli bätte..

Just nu pågår St Lucia Jazz Festival här på ön. På kvällarna spelar dom jazz tills sent, precis bredvid bryggan. Det är mysigt faktiskt. I helgen kommer det vara konserter med Ziggy Marley, Gypsy Kings och Diana Ross och massa andra. Det ska också regna typ 10cm, så får se om vi går dit. Kostar ju lite pengar också.. Annars är det massa gratisspelningar lite här och där. Så vi kanske nöjer oss med det.

Det börjar bli sjukt varmt här också. På Tua-Tua var det olidligt, eftersom det regnar mycket och då kan vi inte ha luckorna öppna för då blir det ju blött. Så på nätterna nästan kvävs man ibland. Bättre här på katamaranen, här kan vi ha öppet även om det regnar. Tre myggor höll mig vaken inatt. Dom här är inte som svenska myggor, dom är muterade och skitsnabba, nästan omöjligt att fånga dom. Så fort man tänder lampan gömmer dem sig också. Sen släcker man och då är dem framme och surrar en i örat. Många nätter har blivit förstörda av myggor.

Vi har lite att göra innan vi åker hem. Kanske inte alla visste att vi skulle hem förresten? Jo, vi har ju inga pengar och då måste man jobba. Vi tänkte och funderade på vart vi ska åka och jobba. Och jo, det blir Skandinavien. Iaf för ett tag. Från juni – november är det orkansäsong här i karibien, och då vill vi ändå inte vara här. Vi hade heller ingen lust att segla vidare utan pengar. Vi åker väl tillbaka hit i vinter och kollar läget med Tua-Tua.

Som ni ser har jag ändrat bloggen igen, tyckte den förra var lite svårmanövrerad.

Här är lite bilder:

Ps: Ni som tycker att vi är så himla dåliga för att vi inte skriver mer, och berättar om Göran Cederström och hans fantastiska seglats med Tua-Tua, kan jag informera om att vi inget visste om detta när vi köpte Tua-Tua. Självklart har vi nu läst boken och vet precis allt som går att veta om detta. Och lite till. Det går nog inte en vecka utan att någon svensk kommer och, t.ex väcker oss klockan sju på morgonen och knackar på båten och vill prata och informera oss om GÖRAN och TUA-TUA. Det.Räcker. Vi är inte vår båt. Vi är personer. Jag förstår att det är spännande för er alla som var där när det bar av. Men ärligt talat har vi inte så jättestort intresse av det faktiskt. Men Ett HÅN att vi inte skriver mer om historien om gamla Tua-Tua? Det var det värsta, nu är jag faktiskt lite upprörd. Vår resa, vår blogg, vårt val. Ds.

4 tankar om “DEN TREDJE MAJ

• Fanns inte ett sjögräs på henne… vattenlinjen var lite låg, så lite skägg på dem vita stripesarna… annars mikroskopiskt… plus att dem ställena jag slarvade på… SLARVA INTE MED BOTTENFÄRG! tack för Ubåtsfärgen Berndt!