Den lilla lila båten har ny kurs!

image

Här är länken till deras wordpress!
Enseglingsresa

Efter flera månaders vila är den lilla Lila Båten Tua Tua i vattnet igen! Vi säger nu hejdå till varvet Grenada Marine i st Davids, här har hon legat sen april 2013.. Då seglade Pontus upp båten till Grenada marine med hans kompis Tasty, en man som troligen bor kvar i sin lilla båt vid sidan av foodland i the lagoon, st George.

Vi fick tre baracudor medansvar vi kryssade längst sydkusten på Grenada,  dom åt vi upp och Tasty fick sin del såklart. Sen var det hetsiga tre dagar att packa ner henne på land, seglen, tvätta allt och ta ner det mesta in i båten…

Vi flög sen hem och betalade för vår 28fotsbåt ca 2000sek i månaden, vi hade lite planer att kanske segla till Sydamerika och Brasilien, men vi la också ut en annons på blocket och kollade om det fanns någon intresse…

Vad som sen hände var att en man vid namn Erik ringde mig och frågade lite löst om vi inte kunde tänka oss ha tillbaka båten till Sverige…

Bland alla olika val som vi funderade på runt den tiden var det bland annat en transportsegling eller hemskeppning i container och annat. Jag ställde upp lite på Notes faktiskt, här är en liten kladd:

image

Vidare så blev det mer och mer intressant att kanske den här Erik och hans kollega David kanske faktiskt kunde ”pull this of” efter några samtal så blev det bestämt ett möte i gallerian i Stockholm. Här började planläggningen om vad som idag är Tua Tuas comeback och framför allt början på Erik och Davids äventyr!

image

Två killar i sina bästa år kan man säga, dom är inte bara läkare utan äventyrslystna sådana, bland annat hörde jag sista dagen då nycklar och customspapper blev överlämnade att Davids högsta önskan var att operera Eriks blindtarm på Nordatlanten… Så ni förstår att vi klickade direkt.

Igår blev Tua Tua sjösatt och ligger i detta nu stadigt ute på svaj i marina viken där lite småfix och trix måste göras då hon stått på land i ca 8 månader.

image

Toans backventil är sliten och torr

Startbatteriet har dålig jordning

Mycket har möglat

Rostangrepp

Det ska tilläggas att båda två är närmare 2 meters sträcket !? Så jag fick ett whatsapp meddelande att en får sova på durken då kojerna är för små haha.

image

Jag hoppas jag får se en bild med dom två i jollen, det vore något!

Som tur är så är dom inte så kräsna och Malee och jag tror dom kommer få det fantastiskt! Jobbigt för det mesta men helt super ändå..

Jag är inte helt säker på rutten deras, men det blir norrut till Bermuda och så Azorerna och så Stockholm… Ett längre stopp i Puerto Rico och kanske i Holland beroende på tiden…

Just nu är det nog att uppleva lite av spice Island och kanske Trinidad innan dom styr norrut med övernattenseglingar till leeward Islands.

Här har David fått igång maskinen precis efter att jag haft support på whatsapp, heh

 

image

hälsningar från Pontus piratus

Här är länken till deras wordpress!
Enseglingsresa

 

Lämna en kommentar